Even een stapje terug doen!

4 juni 2018 - Miagao, Filipijnen

Lieve allemaal,
Hier weer een nieuwe blog van de afgelopen week en dit is week dat we vakantie kregen!
Ik heb deze week geen stage gelopen in het Health Center. Zelf ben ik wel aanwezig geweest in het Health Center, maar dan van de andere kant en dat als patiënt.

Op maandag had ik zoveel last van keelontsteking wat kwam door een allergie/overgevoeligheid voor uitlaatgassen hier in de Filipijnen! Daarom had ik besloten wat rust te nemen om wat later op de dag mee te kunnen lopen aan de aidsloop. Een loop vanuit het Health Center om AIDS/HIV onder de aandacht te brengen onder de lokale bevolking in Miagao. Daarna werden er nog wat toespraken gehouden over hoe belangrijk het is dat het goed bestreden werd en hoeveel het hier voorkomt. Tijdens deze toespraken werden er 2 meiden van de groep niet goed en zijn naar huis gegaan. Eenmaal thuis werden er steeds meer niet lekker en moesten overgeven en dunne ontlasting. Niks vermoedend zijn wij met deze mensen toch naar het Health Center gegaan om ze te laten checken. Na een paar keer op en neer voor spullen en er inmiddels al 3 in het Health Center lagen voelde ik mij ook niet lekker. Ik kwam thuis en moest meteen naar de wc overgeven en dunne ontlasting. Ohnee dacht ik, niet ik ook nog.. Maar gaande weg voelde ik mij slechter en slechter en toch maar naar het Health Center gegaan in de nacht. Daar bleek dat wij uiteindelijk met 6 mensen amoebe(paraciet) hadden opgelopen. We mochten meteen niks meer eten en kregen infuus en antibiotica.Door heel vaak naar de wc met dunne ontlasting wat geen normale kleur had te gaan en in een mini zakje overgevende de nacht te zijn doorgekomen werdt het langzaam ietsjes beter. Er zat letterlijk niks in mijn lichaam en ik kon niet slapen op de strecher zonder iets erop of eroverheen met 3 op een kamertje.

Beginnende met crackers te eten, omdat er toch iets gegeten moest worden voor antibiotica. Langzaam ging het beter en beter en mochten we dinsdagavond naar huis toe. We werden netjes thuis afgezet met politieauto.
De rest van de dagen hebben we rustig aangedaan. Er zat geen kracht in onze lichamen en we waren allemaal wel wat afgevallen. Antibiotica slikken zo een 9 pillen per dag voor eitjes en de paraciet. Wat een bijzondere, nare ervaring was dat! Zelf als patient in het ziekenhuis liggen en dan nog eens alles eruit gooien tot er letterlijk niks meer in zat. We zijn overigens heel blij met de begeleiding hier in de Filipijnen. Janice heeft de hele dag bij ons gezeten en voor ons gezorgd. Wat een schatje is dat!

We wilden aansterken, want we hadden donderdagavond een vlucht geboekt naar Cebu. Gelukkig, voelde we ons fit genoeg om toch op vakantie te gaan donderdagavond! Na een vlucht, lange autorit en boottocht waren wij vrijdag aangekomen op het eiland Malapasqua.

Op zaterdag hadden wij scooters gehuurd en zijn wij het hele eiland rond gaan toeren. Mooie stranden, een cliff en leuke dorpjes hebben wij gezien op het eiland. In de avond lekker uitgegeten en wat drinken maakt het Vakantiegevoel. Nog wat mensen ontmoeten uit alle uithoeken van de wereld en daarna toch maar eens naar huis gaan.

De zondag hebben wij genoten van het strand en de zon. Helder blauw water en het witte parelstrand daar hebben wij hele dag lekker van genoten. Uiteindelijk gruwelijk verbrand en rustig dagje gehad wat er ook bij hoort! s'Avonds lekker uiteten en drankjes doen zonder alcohol, want we hebben nog antibiotica. De volgende morgen moeten we onze bagpacks vroeg weer inpakken om naar de volgende bestemming te gaan!

1. Rene buys:
    4 juni 2018
    Wat een verhaal Sanne als patient in het ziekenhuis was even schrikken
    maar jullie waren bijna allemaal ziek dus het was wachten op dat jij ook geveld zou worden , gelukkig gaat het iedere dag weer ietsje beter en kun je genieten van de andere eilanden op de Filipijnen , maandag weer aan de slag op je volgende stage plek.
    veel plezier en succes Kanjer !
    Liefs Rolien xx
  2. Anja hendriks:
    4 juni 2018
    Fijn sanne dat jullie weer allemaal zijn aan het opknappen en heel leuk om je ervaringen en foto's te lezen en te zien.veel succes bij je volgende stageplek.
  3. Cor en Corrie.:
    4 juni 2018
    Sanne dat kon bijna ook niet als er een ziek word dan word je het meestal allemaal, nu jullie weer beter zijn ben je dat ook weer vlug vergeten. geniet van de korte vakantie. en volgende week met veel succes aan de volgende sage beginnen veel plezier op de eilanden en stage. Groetjes .
  4. Herma:
    5 juni 2018
    Beterschap Sanne! En geniet van je vakantie. Flessenwater ( let op dat de dop verzegeld is) en cola drinken. Geen andere gemengde drankjes met ijsblokjes. Die zijn altijd gemaakt van besmet water! Denk om jezelf hoor! Veel plezier nog!
  5. Thea en Rudof:
    5 juni 2018
    Lieve Sanne. Hoe is het met je ? Ben je weer met je stage begonnen. Ben verstandig met eten en drinken. Zorg goed voor jezelf en ook voor al de anderen.
    Lieve groetjes van Oma en Opa.
  6. Miranda van breda:
    5 juni 2018
    Mooi verhaal Sanne. Minder mooi dat je ziek geweest bent. Heerlijk even vakantie tussendoor om aan te sterken.
    Geniet van de mooie natuur en de mensen om je heen. Wat een ervaring.