Het einde in zicht!

26 juni 2018 - Miagao, Filipijnen

Halloootjes,
Dit is alweer bijna de laatste blog die ik schrijf over de stage! Wat is de tijd ontzettend snel gegaan en wat hebben we ontzettend genoten (dat kunnen jullie wel lezen in mijn blog vermoed ik zo ). Anne-Fleur en ik zijn nogsteeds bezig met field duty en de help filippino children foundation.

Op maandags waren wij lekker vrij volgens ons stage schema. Dit zagen wij als een mooie kans om aan onse opdrachten te werken de hele dag. We moeten namelijk vanuit school wat casussen uitwerken van hier en een verdiepende opdracht maken. Dus wij dachten mooi afhandelen die opdrachten dan zijn we er ook meteen vanaf. Het was dus een lekker dagje om nog even extra uit te rusten!

Eindelijk, we gingen dinsdag op field duty ! Dit houdt in dat wij met verpleegkundige in ons geval de bergen in gingen om wat kinderen te bezoeken op de basisschool en we gingen op bezoek bij een jong overleden vrouw van een collega van het health center. In de ochtend stonden wij al om 08.00 in het health center om te vertrekken op field duty. Met de tricycle en 6 verpleegkundige inclusief wij gingen we de bergen in. Af en toe kwam de tricycle niet omhoog, maar dan moesten Annefleur en ik blijven zitten en dan ging de rest lopen (dit is typisch filipijnen, want ze doen alles voor je en knappe liever zelf het vuile werk op). We kwamen aan bij een basisschool in de bergen. Hier kwamen wij afspraken maken over informatie die ze in de toekomt gaan geven over dengue en andere ziektes. Daarna gingen we een op bezoek bij de familie van collega van het health center, want haar moeder was overleden. Het is erg apart om in dit land iemand opgebaard te zien liggen. Hier is het normaal dat overledene 2 weken tot een maand thuis opgebaard liggen om bijv. nog op een familielid te wachten. De overledene worden gebalsemd en in een kist met glazen plaat met bloemen eromheen opgebaard en iedereen mag dan langs komen. Heeel apart om te zien, maar ook wel weer mooi!

Woensdagochtend gingen we een bezoekje brengen aan de kinderdagopvang. Een heleboel schattige kinderen die allemaal bezig waren met hun eigen ding. Ik ging zitten bij twee jongetjes die Spiderman tassen hadden. Dus ik mijn best doen om Spiderman na te tekenen voor de jongens zodat hun ze konden inkleuren. Ook gingen we Spiderman nadoen met schieten van spinnenwebben. Ze hadden een heleboel energie! Daarna kwam een andere groep voor de eerste keer een kijkje nemen. Allemaal heel verlegen en sommige huilden andere bleven tegen de moeder aan leunen. Samen hebben we estafette gedaan en wat meer spelletjes buiten. Tussen de middag zijn wij uitgenodigd om bij Janice te komen lunchen om vervolgens door te gaan naar de help filippino children foundation. Samen dansen en spelen met de gehandicapte kinderen. Dat was weer een hele gezellige middag!

Op donderdag waren Anne-Fleur en ik weer vrij en besloten wij om naar de zee te gaan. Lekker even bij de zee bijbruinen en kletsen. Ook moest de tas ingepakt worden voor een weekendje Oslob. In de avond vertrokken wij met 4 meiden richting Oslob met het vliegtuig.

Vrijdag moesten wij vroeg op om naar Oslob te rijden vanuit onze tussenstop. Rond de middag kwamen wij aan in Oslob en hadden we nog genoeg tijd om wat te gaan ondernemen. Dus wij gingen naar een waterval waarvan wij op fotos zagen dat het erg mooi was! En gelukkig bleek dat uiteindelijk na een heftige motorrit ook echt heel mooi te zijn! Wauw, zo groot en blauwe waterval daar kan ik mij wel even vermaken ☺️

Zaterdags stonden wij heel vroeg op voor het zwemmen met walvishaaien! Om 05.45 kwamen wij aan en dachten dat wij de eerste waren. Maar helaas waren er al 30 boten voor ons. Toen wij uiteindelijk op de zee dreven en de walvishaaien onder ons durfde ik niet meer in het water te springen. Uiteindelijk ging de knop om en gaan met die banaan ! Weer een gave ervaring rijker! De haaien waren zo groot en mooie beesten. Ook werden ze gevoerd om bij ons te blijven en soms een beetje TE dichtbij waardoor wij ze konden aanraken. Poeh, het was heel erg eng, maar echt een geweldige ervaring!

We komen alweer aan het einde van deze week. Zondags gingen wij vroeg uit de veren, want er moesten kleren gekocht worden in de shopping mall in de stad. Dit was een aantal uren verderop en we moesten natuurlijk weer optijd terug zijn voor het vliegen terug naar huis.

Het was op het begin een rustige week met uiteindelijk best vermoeiend weekend! Het was super leuk en het is alweer bijna het einde van de stage! Ik zal de blog ook bijhouden tijdens het reizen samen met Michiel.

1. Marita:
    26 juni 2018
    Super! Wat Maak jij veel mee! Veel plezier de laatste weken.
  2. Ellen:
    26 juni 2018
    Blijft leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt Sanne! 😃
  3. Anja hendriks:
    26 juni 2018
    Heel leuk sanne en heel veel plezier samen met michiel nog op je trip!
  4. Ton en Maridette:
    26 juni 2018
    Sanne, wat een mooi verhaal weer. En dat jij dat durfde bij die haaien. Echt stoer.
    Wat is het mooi daar. Geniet nog maar even.
  5. Rene buys:
    28 juni 2018
    Sanne a.s. maandag je laatste stage dag en daarna samen met Michiel 3 weken rond reizen , veel plezier en succes Liefs Rolien xx
  6. Cor en Corrie.:
    1 juli 2018
    Hoi Sanne wat een mooi verhaal weer, wat ben jij een kanjer zeg dat je het allemaal durft zwemmen tussen de haaien wisten wel dat je veel durft maar dit.
    Sanne bedankt dat we mee mochten genieten van je belevenissen . Geniet van de vrije tijd die je nog rest . veel groetjes.