Na de vakantie weer aan de slag!

18 juni 2018 - Miagao, Filipijnen

Lieve allemaaaal,
Ik heb deze weken field duty samen met Annefleur. Deze stage houdt in dat we met een arts en meerdere verpleegkundigen naar kleinere dorpjes gaan die wat verder in de bergen liggen. Hier komen dan zwangere vrouwen of zieke mensen naartoe om zich te laten checken, omdat het een stuk dichterbij is voor deze mensen. Dit is voor ons een ochtend in de week en wordt gecombineerd met de help filippino children foundation. Dit is een foundation voor gehandicapte kinderen en zij komen hier een keer in de week bij elkaar.

Op de maandag hadden wij nog vakantie en hebben wij lekker de hele dag ons eigen ding gedaan. De ene deed de was en de andere keek een serie. Jullie denken misschien "och, die studenten die hebben alleen maar vrij en vakantie". Ja, dat klopt deels. Maar we moeten niet vergeten dat wij allemaal ver weg zijn van onze familie en er dagelijks veel indrukken op ons af komen.

Dinsdags zijn wij naar het Bearland resort gegaan om lekker van onze laatste dag vakantie te genieten in het zwembad. Heerlijk weertje hadden we die dag! Zwemmen en zonnebaden en daarna weer zwemmen daar bestond de dag uit. Tussendoor nog wat lekkers eten en daarna weer verder met het vaste ritme! Aan het eind van de dag erg verband(wij zien het als bruin worden).

Woensdag begon toch eindelijk onze stage op de foundation. Met de tricycle naar de foundation waar ongeveer 8 kinderen op ons aan het wachten waren vol goede zin. Allemaal tegelijk het welkomslied zingen en samen hoofd, schouders, knie en teen zingen/dansen. We sloten af met het kippendansje zoals wij hem allemaal kennen in Nederland. Als activiteit gingen we tekenen en kleuren met de kinderen en daarna een soort van bowlen. Wij elke keer maar de kegels opnieuw omhoog zetten en voordat we ze allemaal omhoog hadden begonnen de kinderen al enthousiast te gooien of we er nog bij stonden of niet. Dat maakten de kinderen niks uit en hoe meer dingen geraakt hoe leuker het natuurlijk was! Vervolgens was de middag alweer voorbij en gingen we afscheid nemen tot over een weekje.

Donderdag hebben Anne-fleur en ik aan onze school opdrachten gewerkt. Iedereen moet 3 casussen uittypen volgens een aantal stappen en dit in het Engels uitleggen aan onze begeleidster Janice!

Vrijdag zijn we met 4 studenten vroeg vertrokken naar Estancia op hetzelfde eiland. We hadden namelijk van veel mensen gehoord dat dat erg mooi was. Na een busrit van 3 uur kwamen we aan op ons resort. Lekker wat eten en drinken met zeeuitzicht. Daarna gingen we nog even zwemmen in het zwembad met glijbanen🤔

Op zaterdag wilden we eigenlijk een boottour doen naar Isla Gigantis. Maar door te hoge golven op de open zee kon dit helaas niet doorgaan. Wel konden we naar een eiland dichterbij en dat was heeel mooi!! We hebben al veel strand met blauw water gezien, maar dit strand had eigenlijk alles overtroffen! Ik heb nog nooit zo een mooi strand en blauw water gezien als op dit eiland. Dus dat maakten het allemaal wel goed! Dé terugweg wilden Dieke en ik foto's maken op de punt van de boot. Na een paar foto's gemaakt te hebben kwam een van de bemanning naar ons toe om te zeggen dat dadelijk de golven wat hoger waren en dat we moesten oppassen. Maar eenmaal bij die golven vonden Dieke en ik het eigenlijk wel leuk om op de wilde zee op het puntje van de boot te zitten. Hoe hoger de golven, hoe leuker het was! Eenmaal op het resort gingen Stefanie en Marcel terug i.v.m. andere plannen. En toen bleven buurman en buurman over saampjes. In de avond hebben wij ons prima vermaakt en gingen Dieke en ik gezellig wat drinken en eten.

Zondags gingen wij eerst uitslapen! Omdat we de vorige dag vroeg weg gingen naar het mooie eiland. Om 11.00 dachten wij toch maar eens aanstalte te maken. Nog even uitchecken en lunchen voordat we de lange busreis naar Iloilo terug pakten. Na de busrit hebben we nog even gewinkeld in Iloilo en lekker Italiaans gegeten. Daarna hebben wij de taxi gepakt naar huis. Na deze lange dag waren we blij om weer thuis te zijn!

Wat gaat de tijd snel als je het leuk hebt! Ik heb nog maar ongeveer 2 weken te gaan en dan ga ik Michiel alweer tegemoet.

1. Ton en Maridette:
    18 juni 2018
    Sanne, het lijkt toch wel lekker een grote vakantie bijna, ook al zeg je van niet ( haha ). Maar het is wel super dat jullie die kans krijgen hoor. Geniet nog van jullie laatste 2 weken stage.
  2. Cor en Corrie.:
    19 juni 2018
    Sanne wat 'n mooi verhaal weer wat hebben jullie veel gezien en beleefd van de natuur en het heldere blauwe water. En niet te vergeten de mooie foto's.
    Ook soms wel veel gewaagd met zo'n wilde zee .Geniet van jullie laatste stageweken.
    Tot jou volgende verhaal. Groetjes.
  3. Rene buys:
    21 juni 2018
    mooi verhaal Sanne !
    Veel succes met de laatste stage week.
    gr. mam xx
  4. Thea en Rudolf.:
    22 juni 2018
    Hoi Sanne.
    Weer een mooi reisverhaal,nog een paar weekjes dan zit je stage daar er al weer op. gr.oma en opa.